143362167 692800444735803 6174647871782269708 n

Waarom startende ondernemers maar beter meteen aan creditmanagement doen

Als jonge ondernemer met een gloednieuwe start-up of groeiende scale-up focus je uiteraard liefst op je core business. Een nauwkeurig administratiesysteem? Da’s niet meteen top of mind. Nochtans is het een goed idee om van in het begin je zaken op orde te hebben. Een onoverzichtelijke administratie of slechte opvolging ervan kan je heel wat kopzorgen opleveren.

Je start-up is goed bezig, je volgt je klanten goed op, de facturen worden netjes betaald. Simpele administratie in een eenvoudige Excel. Maar daar blijft het niet bij, toch? Want je hebt plannen om te groeien. Zo wordt die simpele administratie al snel veel ingewikkelder. En dat kan leiden tot heel wat problemen die je als jonge onderneming liever vermijdt. Hieronder de top drie van hoe je jezelf in nesten werkt als je niet op tijd naar de juiste tools overschakelt.

Administratie

Je admi­nis­tra­tie is ono­ver­zich­te­lijk

Een Excel doet vaak dienst als administratietool bij startende of kleine ondernemingen. Hoe knap spreadsheets ook zijn, ze verliezen snel hun voordelen van zodra je meerdere facturen uitstuurt. Wil je nakijken welke klant al heeft betaald, of welke actie er al is ondernomen om openstaande facturen op te volgen, dan wordt het lastig met cellen en kolommen. En als het warrig wordt, dan dreig je tijd te verliezen — tijd die je liever in je business steekt.

Klanten

2. Grote klan­ten beta­len niet

Je hebt een dikke vis binnengehaald? Nice! Maar die betaalt niet op tijd. De factuur blijft liggen, jouw vriendelijke herinneringsmailtjes blijven onbeantwoord. Vervelend, want bij een startende onderneming is één grote onbetaalde factuur soms al genoeg om je in cashflowproblemen te brengen. In dit geval verlies je niet alleen kostbare tijd, maar ookcenten, met bellen, mailen en aanmaningsbrieven te sturen.

Duur

3. Dure oplossingen

Oké, je hebt het begrepen. Je wil je groter wordende administratie beter in de gaten houden, of nog beter: meteen van in het begin van je start-up aan gedegen creditmanagement doen. Je klopt aan bij de klassieke oplossingen. Maar het zijn ook meteen dure oplossingen. Meer nog, het duurt een tijdje om ze geïmplementeerd te krijgen, koppelingen met andere systemen zijn niet altijd mogelijk en bepaalde features die jij graag zou willen, kunnen ze niet bieden. Misschien toch niet zo’n goed idee?

Wel

Wat dan wel?

Je hebt geen dure, logge software nodig om je zaken op orde te krijgen. Met de creditmanagementsoftware van CrediBill doe je dat op 1-2-3 én heb je een flexibele software die aangepast wordt aan je noden. Schaal je verder op, dan groeit CrediBill met je mee. Enerzijds geeft de software je een zicht op al jouw klanten en hun betaalgedrag, anderzijds laat het je efficiënter werken.

Hoe? CrediBill verzamelt alle informatie over je klanten uit je Excelbestanden of andere systemen. Via het platform kan je op elk van die klanten bepaalde automatische processen loslaten. Heb je een klant die wel eens te laat betaalt? Schakel de optie voor herinneringsmails in. CrediBill zal dan uit jouw naam automatisch een vriendelijke e-mail sturen. Moet je een aangetekende brief versturen? Dankzij de koppeling met Bpost kan je die actie met een klik op de knop aan hen doorgeven. Een incassobureau of advocaat nodig? CrediBill werkt samen met moederbedrijf Triple A Solutions om je hierin te begeleiden. Zo kan jij je met een gerust hart focussen op je onderneming en voortbouwen aan de toekomst.

Overzichtelijk

Je admi­nis­tra­tie is onoverzichtelijk

Een Excel doet vaak dienst als administratietool bij startende of kleine ondernemingen. Hoe knap spreadsheets ook zijn, ze verliezen snel hun voordelen van zodra je meerdere facturen uitstuurt. Wil je nakijken welke klant al heeft betaald, of welke actie er al is ondernomen om openstaande facturen op te volgen, dan wordt het lastig met cellen en kolommen. En als het warrig wordt, dan dreig je tijd te verliezen — tijd die je liever in je business steekt.